נהיגה אגרסיבית כגורם לתאונות דרכים
האמריקנים כבר ערים לתופעה של נהיגה אגרסיבית. בישראל המצב הרבה יותר טוב, אך המאמץ לשיפור תרבות נהיגה וגברת הבטיחות בכבישים נמשך. היום יש גם תמריץ כלכלי: עד 40% חיסכון בעלות ביטוח רכב
התנהגות פרועה בדרכים היא התנהגות שמזוהה עם חוסר אחריות ותוקפנות, שעלולות לגרום לתאונות. ככל שהמקרים מתרבים מופנית אליהם תשומת הלב הציבורית וגם של הרשויות. היום ברור שנהיגה אגרסיבית היא סיבה מרכזית ומעוררת דאגה לתאונות דרכים קשות, בעיקר בחו"ל אולם גם בארץ.
המנהל הלאומי האמריקני לבטיחות כביש (NTHSA) החליט להתייחס לתופעה והוא מגדיר אותה כעת כפעילות שמתרחשת כאשר האדם מבצע שילוב של כמה עבירות תנועה ומסכן אנשים אחרים ורכוש. על מנת לזהות סוגי התנהגות כזאתף שקשורים לנהיגה פרועה ותוקפנית, נערך מחקר ע"י מועדון הרכב האמריקאי בשנת 2009.
הממצאים אכן מדאיגים. מאז שנת 2003 עד 2007, נהיגה אגרסיבית הייתה הגורם העיקרי ל-56% ממקרי התאונות הקטלניות, כשמהירות מופרזת עומדת במקום הראשון לפני כל הגורמים האחרים. שאר הגורמים התומכים להתרחשות התאונות, שמוזכרים בדו"ח מלמדים על כך שנהיגה אגרסיבית ופרועה הייתה הסיבה לכך, משום שגם אם לא יושבים ברכב עצמו זה ברור שהלך הרוח של הנהג הוא הגורם לעבירת התנועה. גורמים אלה משותפים הן לתאונות של כמכוניות והן של כלי רכב דו-גלגליים. הנתונים נלקחו מתאונות שנגרמו על ידי 44,574 נהגים.
המחלוקת האם נהיגה במהירות גבוהה גורמת לתאונות מוכרעת בדו"ח זה. נהיגה במהירות מופרזת הייתה הגורם העיקרי ל-19.9% מהתאונות הקטלניות בשנת 2013, כשמיד אחריה מופיעה נהיגה בהשפעת אלכוהול או סמים. נהיגה כשהדעת מוסחת היא הגורם השלישי, וקשור כנראה לעלייה בשימוש בטלפונים סלולריים בזמן הנסיעה, ואפילו שליחת מסרונים.
רשימת הגורמים לתאונות הדרכים בשנים 2009-2013:
- אי שמירת מרחק.
- מעבר נתיב בורה מסוכנת או אסורה.
- נהיגה על שולי הדרך, בתעלה או על מדרכה.
- מעבר או נסיעה במקומות אסורים לנסיעה.
- נהיגה לא יציבה ברכב, איבוד שליטה בגל רשלנות או שינוי מהירות פתאומי, התנהגות פזיזה וחסרת זהירות.
- אי מתן זכות קדימה.
- אי ציות לתמרורים או פקחי תנועה, התעלמות ממכשירי בקרת תנועה ומחוקי בטיחות.
- הימנעות מאיתות.
- נהיגה מהירה מדי שאינה מתאימה לתנאי הכביש ובניגוד למהירות המותרת באותו מקום.
- פנייה חדה ופתאומית.
- החמצת איתותי אזהרה או שלטים של הרכב שנסע מלפנים.
- מרוצי מכוניות מאולתרים.
- סטייה מהנתיב, בגלל חוסר מיומנות או סיבות אחרות.
- הסחת דעת גם על ידי אכילה, שיחה וסלולר.
- הפרזה בתמרון ההגה או אי שליטה בהגה.
- אובדן שליטה ברכב או הסטה פתאומית בגלל החלקה, משב רוח או סיבה אחרת.
- נסיעה בצד הלא נכון של הכביש או בכיוון הלא נכון.
בישראל המצב הרבה יותר טוב והדימוי של הנהג הישראלי האגרסיבי הוא יותר מיתוס ממציאות. לחינוך ולמודעות של נהיגה בטוחה יש השפעה מכרעת, בכלל זה על מיתון נהגים בעלי נטייה להתנהגות כביש פרועה עם נהיגה אגרסיבית. תוכנית הביטוח AIG Safe Drive מסייעת לקידום החינוך והתודעה, ובכך להשפעה ממתנת כל כלל ציבור הנהגים, בכך שהיא מעודדת נהגים לשפר מיומנויות נהיגה. כולם מרוויחים יותר ביטחו בכבישים והלקוח מרוויח עד 40% בעלות הביטוח.