מדוע בישראל עליית מחיר ביטוח רכב מתונה יותר?
במדינות רבות בעולם נרשמו עליות משמעותיות במחירי ביטוח הרכב. בישראל העלייה פחותה בהרבה. מה קורה ואיך אפשר לחסוך בעלויות?
האתרים הכלכליים בעולם מדווחים על עלייה גדולה במחירי ביטוח רכב ברחבי תבל. בארה"ב, למשל, נרשמה ב-2022 עלייה ממוצעת של 17% בעלויות ביטוח הרכב, כאשר במדינת מישיגן העלייה מגיעה עד 55%.
מהם הגורמים לתופעה הזאת? האם אותם גורמים משפיעים גם על מחירי ביטוח הרכב אצלנו בישראל? איך אפשר להתמודד עם התייקרות של ביטוח הרכב?
העולם חוזר לשגרה וזה משפיע על מחירי ביטוח הרכב
הפרשנים הכלכליים מיחסים את העלייה במחירי ביטוח הרכב לכמה גורמים:
האינפלציה והעלייה ביוקר המחייה – זהו גורם רוחבי שנובע, בין השאר, מעליית מחירי האנרגיה ומשפיע על כל תחומי החיים ועל כל סעיפי ההוצאות, החל ממזון ועד ביטוח הרכב.
מובן כי תנאי האינפלציה שונים בכל מדינה, אבל הכלכלה הגלובלית וההשפעות ההדדיות של השווקים זה על זה יוצרים בסופו של דבר אפקט גלובלי.
התייקרות הרכבים – כלי רכב יקרים יותר מחייבים פתרונות ביטוח יקרים יותר. נוסחה ותיקה שנכונה גם כעת, בעידן ה-SUV, ג'יפונים, רכבי יוקרה ושאר רכבים משוכללים מהדור החדש.
ריבוי תאונות דרכים – הסטטיסטיקה של תאונות הדרכים מתחילה לחזור למימדים של טרום הקורונה. אם בימי המגפה היתה ירידה בתנועת כלי הרכב, שהביאה כמובן לירידה בכמות התאונות, כעת חוזרים לשגרה. גם בנושא זה יש הבדלים בין מדינות שונות, בהתאם למרחקי הנסיעה הממוצעים בכל מדינה, הצפיפות בכבישים ופרמטרים נוספים.
גניבות רכב ומשבר חלקי החילוף – כל מצב של עלייה בגניבות רכב, בכל מקום העולם, כרוך גם בעלייה במחירי הביטוח (במקרה זה, ביטוח מקיף). גם בנושא גניבות הרכב העולם חוזר לשגרה, אלא שכעת מתווסף לכך גם משבר עולמי בענף חלקי החילוף לרכב, שגורם לעלייה בגניבות רכב לצורך של חלקי חילוף.
הסיבה למחסור בחלקי חילוף לרכב בעולם היא כפולה: משבר 'שרשרת האספקה' העולמי שמשפיע על כל הענפים שתלויים בנתיבי השינוע הימיים, והמלחמה באוקראינה שפוגעת גם ביכולות הייצור וגם באפשרויות השינוע וההפצה.
בישראל העלייה מתונה יותר
כל הגורמים לעליית מחירי ביטוח הרכב בעולם, כפי שמדווחים האתרים הכלכליים, משפיעים מן הסתם גם על ישראל, אלא שאצלנו ההשפעות מתונות יותר.
אמנם יוקר המחייה עלה בתקופה האחרונה לראש סדר היום גם בישראל, וכמעט כל ישראלי מרגיש זאת בסל הצריכה, אך בהשוואה לעולם הכלכלה הישראלית חזקה ומושפעת פחות מכל ההתרחשויות הגלובליות שמקפיצות את מדדי המחירים.
הרכבים המתקדמים והיקרים זוכים לפופולאריות בישראל, ונוכחותם בכבישים צומחת, אך המבנה של שוק הרכב בישראל, בו יש כמות גדולה של 'רכבי חברה', ממתן את ההשפעה הכללית. מי שרוכש רכב יקר ישלם כמובן יותר, כולל עלייה מסוימת בהשוואה לשנה קודמת, אך במבט כללי רכבי היוקרה לא מושכים את רמת המחירים למעלה.
העלייה בהיקפי התאונות לאחר תקופת הקורונה נכונה גם אצלנו, למרבה הצער. בצד האופטימי של הדברים, הגורם שיותר משפיע בישראל הוא הפקקים. כלומר, מדובר בעיקר בעלייה בתאונות "הקטנות". זה מסביר מצד אחד את העלייה במחירי ביטוח רכב בישראל, ומצד שני גם מסביר מדוע העלייה היא מתונה יותר מאשר במדינות אחרות.
דבר דומה קורה בנושא משבר החלפים, שמורגש גם בישראל אך לא באותו שיעור ולא מאותן סיבות. במילים אחרות, בשלב זה ההשפעה של משבר החלפים פחותה.
מה אפשר לעשות? איך חוסכים בביטוח הרכב?
חיסכון בהוצאות על ביטוח רכב תמיד אפשרי ותמיד חשוב, גם בלי קשר לעלייה המסוימת במחירים בעת האחרונה. בתקופה זו הוא חשוב במיוחד בשל העלייה הכללית ביוקר המחייה, שמחייבת משפחות לעשות חשבון כולל.
בהנחה שמרבית המשפחות אינן יכולות לוותר על רכב, הנה כמה אפשרויות לחיסכון בהוצאות, ובכלל זה בהוצאות על הביטוח:
הפחתת נסיעות – לא לכל דבר צריך ולא תמיד כדאי להשתמש ברכב. זה לא רק חוסך בהוצאות הדלק, זה גם יכול לחסוך בעלויות הביטוח, שמושפעות ממאפייני השימוש ברכב.
סל כיסויים מותאם אישית – הביטוח המקיף לרכב מורכב מכיסוי בסיס ומהרחבות שונות. בחירה מוקפדת של ההרחבות והכיסויים (לא תמיד צריך הכל) עשויה להקטין את מחיר הביטוח המקיף.
ביטוח רכב לפי קילומטראז' – נוסעים פחות, משלמים פחות. פתרון זה מתאים לרכב שני במשפחה ולמשפחות בהן יש נהגים צעירים.
ביטוח נהג צעיר באפליקציה – נהג צעיר/חדש מעלה את מחיר הביטוח. שימוש באפליקציה להחלת הביטוח והפסקת הביטוח בהתאם לשימוש של הנהג הצעיר חוסכת באופן משמעותי. קראו על ביטוח לפי קילומטר עם אפליקציה.
לידיעתכם, אחד הדברים הכי משתלמים בביטוח רכב הוא נהיגה זהירה. העדר תביעות משפיע לטובה על מחיר הביטוח. נהגו בזהירות ותרוויחו.