ישיבה נכונה ברכב, לנהיגה נינוחה ובטוחה
תנוחת הישיבה בשעת נהיגה משפיעה על העייפות, הערנות וכמובן על בטיחות הנסיעה. לימדו על ישיבה נכונה ברכב
כמה שעות ביום אתם "מבלים" בנהיגה? לתשובה יש השפעה מכרעת על המון דברים – איזו מכונית הכי נכונה עבורכם, היקף ההוצאות לדלק ותחזוקה, עלויות חניה, וגם על מחירי ביטוח הרכב שלכם.
אבל לא פחות חשוב, ואולי מעל הכל, לזמן הנהיגה שלכם יש השפעה על הגוף שלכם, וגם על בטיחות הנהיגה. שני הדברים קשורים, כמובן, כי למצב הגופני שלכם בעת נהיגה יש השפעה על איכות הנהיגה. מתח, עייפות, כאבים – כל אלה עלולים לפגום בערנות בבטיחות.
מובן כי אין לנהוג ברכב כאשר עייפים, או בכל מצב פיזי שאינו מאפשר שליטה מלאה ברכב ונסיעה בטוחה.
עייפות בנהיגה – איך מזהים, איך נמנעים?
אחד הגורמים החשובים ביותר בפיזיולוגיה של הנהיגה, והמשפיעים ביותר על מצבכם בעת הנהיגה, הוא תנוחת הישיבה.
שיקולים עיקריים בבחירת תנוחת ישיבה נכונה ברכב
- שליטה מירבית ברכב – הגה, דוושות, כפתורי הפעלה וכד'.
- שדה הראייה.
- מניעת כאבים – צוואר, גב, מותניים, מפרקים.
- ערנות ונינוחות – הקטנת מאמץ ומניעת עייפות.
ישיבה נכונה ברכב בשעת נהיגה – כללים בסיסיים
- יש לנצל את מלוא שטח המושב, כאשר הישבן מונח עמוק בתוך המושב.
- מסעד הגב של המושב צריך להיות בזווית של כ-100 מעלות. חשוב שתהיה משענת ראש לתמיכה בצוואר.
- גובה המושב כאשר העיניים במבט לחזית מכוונות למרכז החלון הקדמי.
- מרחק המושב – הזרועות בזווית של 100 מעלות בעת האחיזה בהגה, הברכיים לא ננעלות בעת לחיצה מלאה על הדוושות.
- גובה וזווית ההגה – בהתאם לתנוחת הזרועות הרצויה, כאשר ההגה אינו מסתיר את לוח המחוונים.
ברור כי תנוחת הישיבה הנכונה עבורכם קשורה למבנה הגוף שלכם, לדוגמא: הגובה משפיע על כיוונון המושב.
הנחיות לישיבה נכונה ברכב, בליווי הסברים פיזיולוגיים ואיורים להמחשה:
עברית: אתר משרד הבריאות בישראל
אנגלית: אתר שירותי רפואה בריטי
נסיעה נוחה, נינוחה ובטוחה.