אחריות סייבר – טיפים לאנשים שעובדים מהבית
מאיפה באים הסיכונים? אמצעי הגנה ברשת הביתית ובמכשירים בבית, ניהול סיסמאות חכם, כללי התנהגות ברשת, פתרונות ביטוח סייבר ביתיים
הרבה אנשים עברו בשנתיים האחרונות לעבוד מהבית, לפחות באופן חלקי. אבל גם בלי קשר לעבודה, רובנו נמצאים בתקופה זאת בבית הרבה יותר זמן מאשר בעבר. המשמעות היא שהפעילות הדיגיטלית שלנו מהרשת הביתית גדלה באפן דרמטי. בהתאם גדלה גם החשיפה לסיכוני סייבר שונים.
מאיפה באים הסיכונים?
אם יש לכם מחשב נייח, מחשב נייד, מכשיר טאבלט וטלפון חכם שמחוברים לאינטרנט, יש לכם ארבעה שערי כניסה לסיכוני סייבר. כל אורח שמתחבר לרשת ה-WiFi הוא דלת כניסה נוספת. וזה עוד לפני שדיברנו על טלוויזיות מקוונות ומקררים עם IoT.
קבלו כמה טיפים בסיסיים להתגוננות אפקטיבית ברשת הביתית.
אמצעי הגנה ברשת הביתית ובמכשירים בבית
כאשר אתם מגינים על הרשת הביתית, כל המכשירים שמחוברים אליה נהנים מאותה הגנה, אך לעתים יש להגן בנפרד על מכשירים מסויימים. תכננו את ההגנה הביתית לפי הסיכונים והצרכים שלכם.
אם אתם עובדים מהבית כחלק מארגון כלשהו, סביר להניח כי צוות המקצוענים שאחראי על אבטחת המידע בארגון ידאג גם לכם לסביבה מאובטחת. אם אתם צריכים לדאוג לעצמכם, אלו הכלים הדרושים לכם.
- תוכנות הגנה – אנטי-וירוס, פייר-וול – יתכן כי מערכת ההפעלה שלכם והנתבים שאתם משתמשים בהם כבר כוללים חלק מתוכנות ההגנה, אך תמיד באפשרותכם להוסיף. מומלץ לבדוק האם ברשת הביתית ובמחשבים מותקנות תוכנות אנטי-וירוס ופייר-וול. אם אין את תוכנות ההגנה הללו חשוב מאוד להתקין אותן, ואם יש – כדאי לשקול איפה לחזק. מדובר ברכיב הבסיסי ביותר במערך ההגנה הביתי לאומי סייבר.
- שירות VPN – שירות VPN (רשת וירטואלית פרטית) מאפשר גלישה תוך הגנה על הפרטיות.
ניהול סיסמאות חכם
סיסמאות הן נקודת תורפה, לכן כדאי להקפיד מאוד על ניהול חכם וזהיר של מערך הסיסמאות, במיוחד אלו המחברות אתכם לאתרים רגישים – בנק, כרטיס אשראי, חברת הביטוח ועוד.
- קביעת סיסמא שונה לכל אתר או שירות
- בחירת סיסמאות ארוכות וחזקות
- הפעלת אימות דו-שלבי (עם סיסמא לטלפון) ככל שניתן, במיוחד באתרים רגישים
- לא למסור סיסמאות לאיש
- ריענון סיסמאות אחת לתקופה
קשה לזכור סיסמאות, לכן יש לרשום אותן ולשמור אותן במקום בטוח שנגיש רק לכם. לא ליד המחשב ורצוי מאוד לא בתוך המחשב. כספת יכולה להיות פתרון טוב.
אחריות סייבר – כללי התנהגות ברשת
אם יש משהו שיכול לגרום גם למערכות ההגנה הטובות ביותר לקרוס, זו טעות אנוש. הקפדה יתרה על אחריות סייבר ועל כמה כללי זהירות יסודיים יכולה למנוע צרות רבות.
- גיבוי, גיבוי, גיבוי – הנהיגו שגרת גיבוי קבועה. אם אתם מייצרים מסמכים רבים, אולי אפילו על בסיס יומי. למידע חשוב ורגיש כדאי לבצע גיבוי כפול – לשירות אחסון בענן ולכונן חיצוני.
- היו מעודכנים – ודאו שמערכת ההפעלה והתוכנות איתן אתם עובדים יהיו תמיד מעודכנים לגרסה האחרונה. מרבית הגרסאות הן בעצם שיפורי אבטחה.
- היזהרו מקישורים (לינקים) לא מזוהים – מומלץ מאוד לא להקליק על לינק שאינכם מצפים לו, אפילו ממקור ידידותי ומוכר.
- שמרו על פרטיותכם – אל תמסרו פרטים אישיים ברשתות חברתיות ובאתרים שונים. כתובת מייל משנית עשויה לסייע במקרים רבים, כאשר רוצים להירשם לאתר כלשהו בלי לחשוף מידע רגיש.
- המנעו מגלישה לאתרים שאינם מאובטחים ומוצפנים – ניתן לזהות אתרים מאובטחים באמצעות כתובת ה-URL שכוללת https. אתרים שאינם מאובטחים כוללים http בלבד בלי s.
- חינוך לזהירות – הנחילו לילדיכם כללי זהירות לגלישה ושימוש ברשת ובאפליקציות.
ביטוח סייבר ביתי
כל מערכות ההגנה והטיפים נועדו כדי למנוע נזקי סייבר. ביטוח סייבר נועד לפצות על נזקים שקרו. כמו בנושא פתרונות ההגנה, גם בנושא הביטוח – אם אתם עובדים מהבית כחלק מארגון, סביר שתהיו מכוסים ע"י פוליסה עסקית כלשהי, אך אם הפעילות המקצועית והעסקית היא שלכם, וכמובן לכל העניינים הפרטיים, עליכם לבטח את עצמכם.
זה קל, פשוט וזול! צריך רק להוסיף הרחבת Cyber Assist לפוליסת ביטוח הדירה שלכם – מבנה ו/או תכולה.
מה כולל ביטוח Cyber Assist?
- שירות "עזרה ראשונה" – סיוע מקצועי באמצעות מוקד טלפוני, במקרה של מתקפת סייבר.
- ייעוץ מקצועי של מומחה – סיוע אישי של מומחה (באמצעות התחברות מרחוק) והחזרת הרשת לתפקוד. כרוך בדמי השתתפות עצמית.
- תיקון או פיצוי למכשירים שנפגעו כתוצאה מאירוע תקיפת סייבר – ללא עלות נוספת (בכפוף לגבולות האחריות ותנאי בפוליסה).